Hajóbemutató
UFO 22
Az UFO 22-est a Felci Yacht Design tervezte 1998-ban. A három tagból álló (28-as, 22-es, XS) UFO család második, legsikeresebb tagja. A típusból több mint százhúsz hajót adtak el 2006 végéig szerte a világon. Az UFO 22-es jól szervezett osztály Olaszországban.
Az UFO 22-est a Felci Yacht Design tervezte 1998-ban. A három tagból álló (28-as, 22-es, XS) UFO család második, legsikeresebb tagja. A típusból több mint százhúsz hajót adtak el 2006 végéig szerte a világon. Az UFO 22-es jól szervezett osztály Olaszországban.
Mivel one design hajó komoly előírással rendelkezik, amely megköt mindent, beleértve a legénység tömegét is. Egy huszonkét láb hosszú hajónak nagyon sok előnye van. A legjobb benne az, hogy gyorsan és könnyen lehet vele vitorlázni. Van a kikötőben egy UFO 22-esünk. Ha van szél pillanatok alatt fölszereljük és megyünk a vízre. Ezt nagyon élvezi a - lényegesen nagyobb létszámú hajókhoz szokott - kenesei közönség. Aki ismeri az itteni körülményeket az tudja, hogy van a kikötőben nyolc Scholtz 22-es is, amit ki lehet bérelni. Mire hát ez a nagy lelkesedés az UFO iránt? Azokra a hajókra vigyázunk, nem viheti el akárki. Ez viszont éppen ezért van itt. Természetesen a két típus nagyon sok mindenben hasonlít egymásra, de az UFO tervezésekor kevesebb kompromisszumot kötöttek, ezért a napi vitorlázásra és versenyzésre alkalmasabb, gyorsabb hajó lett. A cockpitje oly hatalmas, hogy négy-öt felnőtt férfi kényelmesen elfér. A Scholtz 22-es összehasonlíthatatlanul nagyobb komforttal rendelkezik. Használható családi túrahajónak is. Klasszikus szerelvényezésének köszönhetően jobban kiismeri rajta magát a balatoni nagyhajókhoz szokott ember. Az UFO pedig egy igazi élmény hajó. Úgy siklik mint egy vérbeli versenygép, könnyedén, természetesen. Meggyőződésem, hogy a Scholtz elégíti ki jobban a balatoni hajós igényeit.
|
|
Az UFO-val csak hárman mehetnek versenyezni. Az osztályelőírás százötventől kétszázötven kilóig határozza meg a legénység tömegét. Szép kishajó. A fara széles, az orrfedélzet zárt. Külön műanyag elemekkel zárják le a kötélcsatornákat és az orrsudár házát. Van benne egy kis belső tér - kabinnak túlzás lenne nevezni -, amely az árboc mögötti ablakon keresztül közelíthető meg. Bent két koporsóágyat találunk, amelyeket célszerű vitorlatárolóként használni és nem alvásra. A fedélzeten otthonosan mozog egy kishajós múlttal rendelkező versenyző. Igaz, kell egy kis idő amíg rájön, hogy itt hiányzik egy-két dolog, ami nagyobb hajókon szokásos szerelvény. Nincs csörlő és nincsenek fallstopperek. Van helyette felezőcsiga a fock sarkában és drótkötél a nagyvitorla felhúzó árbocba futó részén. Egy kis gömb van niplizve a felhúzóra, ezt kell kicsivel a baum fölé beakasztani, amikor felért a vitorla. Reffelés nincs. A génuasín le van süllyesztve és dupla csigával szerelt. A schot a sín mögül indul, átfut az egyik csigán, fordul a fock sarkán, majd a másik csigán keresztül érkezik a fordítócsigához. Ez egy teher alatt záró racsnis csiga, klemm a luv oldalon van. A jobb oldalon három, a bal oldalon egy klemm van a fedélzet alá bújtatva. A páros szerelvény a fockkocsi állító, amit az egyik legény folyamatosan kézben tart és ha változik a szél ereje állít rajta. Az állítás nem változik mindkét oldalon egyszerre, de luvból is kezelhető. Jobb oldalon a fockbetekerő és az orrsudár kihúzó van. A fockot a forstág mellett kell felhúzni, a gennaker felhúzó az árbocra szerelt forgótalpon van, egy klemm tartja.
|
|
|
|
Egyedül a gennaker kihúzó kötél fut szabadon a fedélzeten. A kormányoshoz vezetik az albát és az achtert, mindkettő párhuzamosan állítható, és természetesen a deck alatt fut. Ezek drága megoldások, de nagyon kényelmessé, és ezáltal biztonságossá teszik a hajó kezelését. Leekocsi nincs, helyette háromszöget használnak. A nagyschot egy toronyra fut. A cockpit közepén van egy deckablak, amely szép nagy tárolót rejt. Az árboc a decken áll, alatta vakárboc merevíti a fedélzetet. A kabinajtó is egy deckablak, zsanérja oldható. Erre azért van szükség, mert ha a kiel fel van húzva, akkor az ajtó már nem nyitható. Ilyenkor le kell szerelni. Menetben a gennakerzsákkal eltakarják. Az orrsudár a hajó jobb oldalán van, ami gondot okoz ha a gennakert a bal oldalon húzzuk le. Ilyenkor olyan szögben áll az orrsudár, hogy nem lehet behúzni. Ha a jobb oldalon jön le a golyó akkor rendben van a dolog, de a bójavétel után balkezes pályán rossz oldalon lesz a spink. Egyes olasz hajók segédkötéllel és -csigával oldják meg ezt a problémát.
Március óta folyamatosan vitorlázunk a +39-es hajóval. Cirkáló szakaszon szépen, kiegyensúlyozottan viselkedik. Jól állítható, szépen veszi a hullámokat. Az árboc annyira kézben tartható, hogy - csakúgy mint az Assóban - valóban nincs szükség reffelésre. Bőszélben fantasztikusan stabil és készséges ez a kisgép. Könnyedén siklik meg és nagyon gyors. A nagy sebességnek köszönhetően könnyűvé válik a schot és nem kell csörlő. A tesztnapon Detre Szabolcs olimpiai bronzérmes vezette az UFO 22-est. Ragyogó napsütésben friss északi szél fújt. A hajó szépen viselkedett, Szabolcs azonnal otthon érezte magát benne. Tetszett neki ahogyan siklott, fordult, cirkált. - Egészséges, jó hajó ez - nyilatkozta a parton. - Jó lenne, ha elterjedne a Balatonon - tette még hozzá. A hajót bárki kipróbálhatja, a teszt@ufoboat.hu címen lehet jelentkezni.
Technikai adatok |
Hossz (m): |
6,60 |
Szélesség (m): |
2,55 |
Merülés (m): |
1,6/0,5 |
Tömeg (kg): |
710 |
Kiel tömege (kg): |
310 |
Nagyvitorla (m2): |
19,5 |
Fock (m2): |
9 |
Gennaker (m2): |
45 |
Anyaga: |
üvegszál, |
|
epoxy |
Versenyzők tömege (kg): |
150–250 |
Befogadó képessége: |
5 fő |
Tervezte: |
Felci Yacht Design |
|
|
Litkey, fotó: Szekeres
|