Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
UFO 22

Az UFO 22-est a Felci Yacht Design tervezte 1998-ban. A három tagból álló (28-as, 22-es, XS) UFO család második, legsikeresebb tagja. A típusból több mint százhúsz hajót adtak el 2006 végéig szerte a világon. Az UFO 22-es jól szervezett osztály Olaszországban.

Az UFO 22-est a Felci Yacht Design tervezte 1998-ban. A három tagból álló (28-as, 22-es, XS) UFO család második, legsikeresebb tagja. A típusból több mint százhúsz hajót adtak el 2006 végéig szerte a világon. Az UFO 22-es jól szervezett osztály Olaszországban.
Mivel one design hajó komoly előírással rendelkezik, amely megköt mindent, beleértve a legénység tömegét is. Egy huszonkét láb hosszú hajónak nagyon sok előnye van. A legjobb benne az, hogy gyorsan és könnyen lehet vele vitorlázni. Van a kikötőben egy UFO 22-esünk. Ha van szél pillanatok alatt fölszereljük és megyünk a vízre. Ezt nagyon élvezi a - lényegesen nagyobb létszámú hajókhoz szokott - kenesei közönség. Aki ismeri az itteni körülményeket az tudja, hogy van a kikötőben nyolc Scholtz 22-es is, amit ki lehet bérelni. Mire hát ez a nagy lelkesedés az UFO iránt? Azokra a hajókra vigyázunk, nem viheti el akárki. Ez viszont éppen ezért van itt. Természetesen a két típus nagyon sok mindenben hasonlít egymásra, de az UFO tervezésekor kevesebb kompromisszumot kötöttek, ezért a napi vitorlázásra és versenyzésre alkalmasabb, gyorsabb hajó lett. A cockpitje oly hatalmas, hogy négy-öt felnőtt férfi kényelmesen elfér. A Scholtz 22-es összehasonlíthatatlanul nagyobb komforttal rendelkezik. Használható családi túrahajónak is. Klasszikus szerelvényezésének köszönhetően jobban kiismeri rajta magát a balatoni nagyhajókhoz szokott ember. Az UFO pedig egy igazi élmény hajó. Úgy siklik mint egy vérbeli versenygép, könnyedén, természetesen. Meggyőződésem, hogy a Scholtz elégíti ki jobban a balatoni hajós igényeit.

 

Az UFO-val csak hárman mehetnek versenyezni. Az osztályelőírás százötventől kétszázötven kilóig határozza meg a legénység tömegét. Szép kishajó. A fara széles, az orrfedélzet zárt. Külön műanyag elemekkel zárják le a kötélcsatornákat és az orrsudár házát. Van benne egy kis belső tér - kabinnak túlzás lenne nevezni -, amely az árboc mögötti ablakon keresztül közelíthető meg. Bent két koporsóágyat találunk, amelyeket célszerű vitorlatárolóként használni és nem alvásra. A fedélzeten otthonosan mozog egy kishajós múlttal rendelkező versenyző. Igaz, kell egy kis idő amíg rájön, hogy itt hiányzik egy-két dolog, ami nagyobb hajókon szokásos szerelvény. Nincs csörlő és nincsenek fallstopperek. Van helyette felezőcsiga a fock sarkában és drótkötél a nagyvitorla felhúzó árbocba futó részén. Egy kis gömb van niplizve a felhúzóra, ezt kell kicsivel a baum fölé beakasztani, amikor felért a vitorla. Reffelés nincs. A génuasín le van süllyesztve és dupla csigával szerelt. A schot a sín mögül indul, átfut az egyik csigán, fordul a fock sarkán, majd a másik csigán keresztül érkezik a fordítócsigához. Ez egy teher alatt záró racsnis csiga, klemm a luv oldalon van. A jobb oldalon három, a bal oldalon egy klemm van a fedélzet alá bújtatva. A páros szerelvény a fockkocsi állító, amit az egyik legény folyamatosan kézben tart és ha változik a szél ereje állít rajta. Az állítás nem változik mindkét oldalon egyszerre, de luvból is kezelhető. Jobb oldalon a fockbetekerő és az orrsudár kihúzó van. A fockot a forstág mellett kell felhúzni, a gennaker felhúzó az árbocra szerelt forgótalpon van, egy klemm tartja.

 

Egyedül a gennaker kihúzó kötél fut szabadon a fedélzeten. A kormányoshoz vezetik az albát és az achtert, mindkettő párhuzamosan állítható, és természetesen a deck alatt fut. Ezek drága megoldások, de nagyon kényelmessé, és ezáltal biztonságossá teszik a hajó kezelését. Leekocsi nincs, helyette háromszöget használnak. A nagyschot egy toronyra fut. A cockpit közepén van egy deckablak, amely szép nagy tárolót rejt. Az árboc a decken áll, alatta vakárboc merevíti a fedélzetet. A kabinajtó is egy deckablak, zsanérja oldható. Erre azért van szükség, mert ha a kiel fel van húzva, akkor az ajtó már nem nyitható. Ilyenkor le kell szerelni. Menetben a gennakerzsákkal eltakarják. Az orrsudár a hajó jobb oldalán van, ami gondot okoz ha a gennakert a bal oldalon húzzuk le. Ilyenkor olyan szögben áll az orrsudár, hogy nem lehet behúzni. Ha a jobb oldalon jön le a golyó akkor rendben van a dolog, de a bójavétel után balkezes pályán rossz oldalon lesz a spink. Egyes olasz hajók segédkötéllel és -csigával oldják meg ezt a problémát.
Március óta folyamatosan vitorlázunk a +39-es hajóval. Cirkáló szakaszon szépen, kiegyensúlyozottan viselkedik. Jól állítható, szépen veszi a hullámokat. Az árboc annyira kézben tartható, hogy - csakúgy mint az Assóban - valóban nincs szükség reffelésre. Bőszélben fantasztikusan stabil és készséges ez a kisgép. Könnyedén siklik meg és nagyon gyors. A nagy sebességnek köszönhetően könnyűvé válik a schot és nem kell csörlő. A tesztnapon Detre Szabolcs olimpiai bronzérmes vezette az UFO 22-est. Ragyogó napsütésben friss északi szél fújt. A hajó szépen viselkedett, Szabolcs azonnal otthon érezte magát benne. Tetszett neki ahogyan siklott, fordult, cirkált. - Egészséges, jó hajó ez - nyilatkozta a parton. - Jó lenne, ha elterjedne a Balatonon - tette még hozzá. A hajót bárki kipróbálhatja, a teszt@ufoboat.hu címen lehet jelentkezni.

Technikai adatok
Hossz (m):
6,60
Szélesség (m):
2,55
Merülés (m):
1,6/0,5
Tömeg (kg):
710
Kiel tömege (kg):
310
Nagyvitorla (m2):
19,5
Fock (m2):
9
Gennaker (m2):
45
Anyaga:
üvegszál,
 
epoxy
Versenyzők tömege (kg):
150–250
Befogadó képessége:
5 fő
Tervezte:
Felci Yacht Design

 

 

 

 

 

 

 

 


Litkey, fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink